I et hjemmesnekret studio synger Lillian Rinaldo Kyllingstad (26) sine egne versjoner av kjente låter.
Kirsten HåLand

Fra soverommet når Lillian (26) ut til hele verden

Hun har 8000 følgere på YouTube. Musikkvideoene hennes er blitt vist 468.000 ganger. Nylig havnet Lillian Rinaldo Kyllingstad på spillelisten til den verdenskjente artisten Demi Lovato.
Av
Publisert

Hun har vært glad i musikk hele livet. I 2006 deltok hun i Vann-idol, Vannfestivalens egen talentkonkurranse for lokale sangspirer. Med sin versjon av ”Jolene” gikk hun seirende ut av konkurransen. Premien var å spille inn en låt i Øystein Nybøes studio.

– Da jeg var liten, bodde jeg på en gård på Kyllingstad. Jeg gikk rundt og sang for kyr og sauer. Men det startet nok for alvor da mamma, som også er veldig glad i musikk, ba meg slutte å lage rare lyder, og heller synge skikkelig, sier hun og smiler.

For snart åtte år siden kjøpte hun mikrofon og datautstyr slik at hun kunne spille inn låter og dele dem med andre. På den tiden bodde hun i Løddingen i Nordland, hvor deler av slekta hennes bor. I nord møtte hun sin nåværende samboer, og sammen flyttet de hjem til Ålgård i 2013 da de ventet sitt første barn. Året etter flyttet de til Oltedal.

– Jeg havnet litt i mammarollen. Etter hvert fant jeg ut at jeg ville legge ut noen flere sanger på YouTube.

Leo-samarbeid

Samtidig begynte hun å jobbe på Coop-butikken i Oltedal. I april 2017 tok sambygding Leo Moracchioli kontakt.

– Han hadde sett at jeg hadde lagt ut noen låter, og var interessert i å ha meg med på en sang. Det var første gang jeg opplevde å stå foran kamera og synge uten å ha kontroll på produksjonen i etterkant.

Låten de to samarbeidet om, var ”Genie in a bottle” av Christina Aguilera.

– Den har ligget ute i snart to år, og har nesten 4,4 millioner visninger. Leo er en av de flinkeste personene jeg vet om. Bare det å bli spurt om å være med, var en ære i seg selv. Det var det største jeg hadde gjort. Jeg følte at jeg hoppet rett uti det. Det kjentes litt skummelt. Samtidig fant jeg ut at jeg måtte begynne å gjøre mer med musikken, sier Kyllingstad.

Én gang i uka la hun ut en coverversjon av en låt på sin egen YouTube-kanal. Da høsten kom, ble hun kontaktet av det svenske rockebandet ”Smash into pieces”, som skulle opptre på Tribute i Sandnes.

– Jeg kjenner dem fra før, og rett før konserten ble jeg spurt om å være med og opptre med dem. De sa ”her har du en time på deg til å lære deg denne sangen.” Det var veldig kjekt. Jeg er veldig glad i rock, sier hun.

Avicii-hyllest

I februar i fjor la hun ut en coverversjon av den amerikanske artisten Demi Lovatos låt ”Tell me you love me”.

– Ei venninne av meg tok kontakt dagen etter. Hun hadde sett coverlåten min, og fortalte at Demi Lovato hadde en konkurranse gående. Venninna mi foreslo at jeg skulle merke videoen jeg hadde lagt ut med #tmylm. Det gjorde jeg, og tenkte ikke så mye mer over det. Plutselig så jeg at YouTube-kanalen min vokste unormalt mye. Det viste seg at Demi Lovato hadde lagt min versjon av låten inn på sin spilleliste. Jeg tenkte ”hva er det som skjer her,” sier hun og smiler.

20. april i fjor døde den svenske DJ-en og produsenten Tim Bergling, bedre kjent som Avicii. Et par dager senere laget Rinaldo Kyllingstad en coverversjon av låten hans ”Without you”.

– Det var en sårbar tid for folk rundt om i verden, og mange søkte opp musikken hans på YouTube. Slik fant de også min versjon.

I fjor høst ble hun kontaktet av TV 2, som skulle lage en artikkel om Avicii.

– De ønsket å ha med min versjon av ”Without you” i artikkelen. Jeg sendte over videoen jeg hadde laget. Rett før jul la TV 2 ut en artikkel på nettsidene sine som handlet om underholdningsåret 2018. Artikkelen inneholder en video som består av flere Avicii-låter, deriblant min versjon.

Nærmer seg en halv million visninger

26-åringens YouTube-kanal ble opprettet i 2008, og er i ferd med å runde 468.000 avspillinger. Hun synger alt fra rolige, akustiske låter, til country og heavy metal.

– Avicii-videoen har klart flest visninger til nå. 241.000 ganger er videoen blitt spilt.

Som en følge av særlig den videoen, blir hun stadig kontaktet av DJ-er og produsenter fra ulike land. De ønsker å ha vokalen hennes med på en låt.

– Jeg fått mange titalls meldinger av folk som har lyst på vokalen til den låten jeg spilte inn. Jeg sender dem lydfilen, og så remikser de sangen. Jeg får høre mange ulike versjoner av min egen stemme. Jeg får også henvendelser fra produsenter som ønsker min vokal til sine låter. Da får jeg tilsendt en beat, og blir bedt om å skrive en tekst. Noen ganger, hvis jeg ikke har tid til å skrive selv, får jeg teksten tilsendt, sier hun.

I løpet av fjoråret rakk hun også et nytt samarbeid med Leo Moracchioli.

– Låten ”Baby boy” av Beyonce og Sean Paul har snart nådd 800.000 visninger. Det er gøy med YouTube, sier hun og smiler.

Assisterende butikksjef

Hun har gått fra å ha Youtube-følgere i 15 land til følgere i 50 land. Over 8000 personer verden over følger med på det hun deler. De fleste videoene spilles inn hjemme, men hun har også pakket videokameraet i sekken og spilt inn musikkvideoer - blant annet ved Uburhedlaren.

26-åringen er takknemlig for studioet samboeren har snekret til henne hjemme på soverommet, men gleder seg til å få et helt nytt studio i deres nye hjem. Familien er nemlig på flyttefot til et større hus i Oltedal.

– Da skal jeg endelig bygge mitt eget studio. Det blir et lite, søtt studiorom. Det gleder jeg meg veldig til å opparbeide. Det gir nok ennå mer lyst og motivasjon til å sette meg ned og redigere. Jeg kunne sittet i tolv timer og lenger med hver eneste sang.

Det har hun imidlertid ikke tid til. Tobarnsmoren er trener for datterens fotballag, og i full jobb som assisterende butikksjef på Helly Hansen på Norwegian Outlet.

– Den store drømmen har alltid vært å drive med musikk. Et stort mål akkurat nå er å lære meg å spille piano. Men jeg har så mange andre ting i livet. Som familien min og jobben jeg har nå, som jeg elsker.

Artikkeltags