Gå til sidens hovedinnhold

Nytt utseende, ny innlogging og mer innhold: Dette må du vite om «nye» Gjesdalbuen

Artikkelen er over 2 år gammel

Redaktør i Gjesdalbuen, Eugen Hammer, forteller at oppgraderingen også vil føre til bedre innhold.

Gjesdalbuen har fått en ny og oppdatert drakt, både på nett og papir. Det skjer fordi aviskonsernet Nordsjø media, som favnet blant annet Jærbladet, Solabladet og Gjesdalbuen er blitt kjøpt opp av Amedia. Gjesdalbuen blir dermed en Amedia-avis.

– Det blir en nyere og mer moderne drakt på både papiravisen og nettavisen. Størst forskjell blir det nok på nettavisen. Den vil bli mer moderne og leservennlig, slik at sakene skal bli presentert på en tydeligere måte, forklarer redaktør i Gjesdalbuen, Eugen Hammer.

At Gjesdalbuen nå blir en Amedia-avis vil også gjøre at Gjesdalbuens abonnenter får tilgang til mer innhold.

– Innholdet blir bedre enn før. Vi skal fortsatt ha de lokale sakene, men vi vil nå få tilgang til å hente inn gode nyhetssaker fra andre aviser rundt omkring i landet også. Blant annet kan vi hente saker fra Nettavisen, sier Hammer.

Hammer tror det blir et stort løft for Gjesdalbuen.

Nye abonnementsløsninger

Oppgraderingen av nettavisen betyr også at dagens innloggingsløsning fases ut. Det betyr at Gjesdalbuens lesere må opprette ny bruker på Gjesdalbuens nettavis. Når den oppdaterte nettavisen lanseres vil abonnenter måtte benytte seg av Amedias innloggingsløsning for nettaviser.

– Abonnenter vil få tilsendt informasjon om hvordan de oppretter ny bruker. Når det nye utseende på nettavisen lanseres om to uker vil vi også være til stede i sentrum, slik at folk som synes det er vanskelig å opprette ny bruker kan stikke innom å få hjelp til det. Folk er også velkomne til å oppsøke oss i vårt lokale, sier Hammer.

Han forteller at Gjesdalbuens kundeservice-avdelingen også er drevne på å hjelpe abonnenter over på en digital løsning, og er forberedt på å ta imot abonnenter som har behov for hjelp.

Enklere innlogging

Hammer forklarer at den nye innloggingsløsningen vil være mer stabil enn dagens.

– Det er en av de mest moderne og stabile innloggingsløsningene. Det blir enklere å logge seg inn. Det skal også være nok å logge seg inn én gang. Deretter skal man forbli innlogget og slippe å logge seg inn gjentatte ganger, sier Hammer.

– Det eneste som er viktig å vite, er at første gangen du går inn på nettsidene, er at du ikke prøver å logge inn med det gamle passordet, men trykker på «lag ny bruker», legger han til.

Den nye innloggingsløsningen på Gjesdalbuen kalles aID, og brukes av de fleste andre Amedia avisene i Norge.

Siden Gjesdalbuen nå er en del av Amedia-konsernet, får leserne tilgang til sport fra hele landet. Så lenge man abonnerer på Gjesdalbuen, vil man kunne se fotball, håndball, ishockey og kampsport fra hele landet. Denne funksjonen er allerede tilgjengelig om man klikker seg inn på knappen "Direktesport" øverst i fanen på gbnett.no.