Tidlig innsats gir bedre læring og livskvalitet

Av
DEL

LeserbrevGrunnlaget for et godt selvstendig liv blir lagt i hjemmet, i barnehagen og i skolen. Sosial kompetanse og lese- og skrivekunnskaper er viktige forutsetninger som skal utvikles i barnehagen og skole for å mestre livet. Men vi må aldri glemme at foresatte er viktige samarbeidspartnere.

Vi sender våre håpefulle av sted til barnehagen og skolen. Her ønsker vi at de skal få masse læringsutbytte og ikke minst trives. Men noen trenger mer hjelp enn andre på veien. Behovet for rett hjelp må fanges opp så tidlig som mulig og før utfordringene blir for store. Det nytter ikke å håpe at ting går over eller skyve utfordringene foran seg til neste budsjettår.

Jeg har i mine mer enn 30 år i barneskolen opplevd når ungene knekker lesekoden, gløden i øynene og smilet når de sier: jeg kan jo lese. Det er ubetalelige øyeblikk. Er det noen som sliter med å knekke lesekoden, må hjelpen intensiveres. Undersøkelser viser at frafallet reduseres i videregående skole om en har knekt lesekoden.

Det er ekstra viktig å være obs på fravær blant de yngste. Grunnene til fravær kan være forskjellige, men elevene må være på skolen for å lære. Derfor er det viktig å ta tak i slike utfordringer.

I vårt program sier vi at Gjesdal Høyre ønsker en skole som ser hver enkel elev, tar vare på leselysten og som gi muligheter videre i livet. Samtidig skal skolen være et trygt sted hvor en skal få hjelp til å mestre livet, ikke bare fagene for å klare denne jobben i barnehage og skole er medarbeiderne og deres kompetanse uvurderlig. Det er viktig at disse blir verdsatt, og gis mulighet til å utføre sitt arbeid og videreutvikle seg.

Ja, da er tidlig innsats som et kinderegg, en investering i bedre læring, bedre livskvalitet til den enkelte og bedre økonomi for kommunen på sikt.

Send ditt leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags