Buss-for-tog mens vi jobber for Ålgårdbanen

Øyvind Hadland og Bertha Louise Ålgård i MDG Gjesdal tar til orde for ny, direkte bussrute mellom Ålgård og Sandnes.

Øyvind Hadland og Bertha Louise Ålgård i MDG Gjesdal tar til orde for ny, direkte bussrute mellom Ålgård og Sandnes. Foto:

Av

Øyvind Hadland og Bertha Louise Ålgård i Miljpartiet de Grønne, foreslår å opprette direktebuss til Sandnes i påvente av at Ålgårdbanen gjenåpnes.

DEL

Leserbrev Stavanger Aftenblad forteller 2. mai at 1200 kommunalt ansatte i Stavanger kommune det siste året har byttet bil med kollektivtrafikk, sykkel eller beina. Dette er gode tall både for klima, luftkvalitet, folkehelse og bilister som møter mindre kø. Samtidig er kollektivtilbudet fra Ålgård og nordover dessverre ikke tilfredsstillende med en buss som tar for lang tid til å være et reelt alternativ for mange.

23-bussen bruker, ifølge bussruten, 32 minutter fra Amfi Ålgård til Ruten, med en gjennomsnittsfart på labre 23,6 kilometer i timen. Bussen er ofte forsinket, og de som skal videre mister gjerne det korresponderende toget eller bussen. Dette er en stor frustrasjon for ungdommene våre, som er avhengige av kollektivtransport for å komme seg til skolen. Det tar minst en time fra busstoppen på Ålgård til man er i Stavanger med kollektivt i dag. Til sammenligning tar Jærbanen i dag 34 minutter fra Vigrestad til Ruten, en strekning som er tre ganger lengre enn fra Ålgård til Ruten. Her er det stort forbedringspotensial.

MDG Gjesdal vil ha en gjenåpning av Ålgårdsbanen. Mens vi jobber for Ålgårdsbanen foreslår vi i tillegg en direktebuss mellom Amfi Ålgård og Ruten på Sandnes. Bussen kan ha et stopp på E39 ved Rishagen, for å ta med pendlere som trenger å sette fra seg bilen, mens trygg sykkelparkering kan anlegges ved det nye busstoppet i Byparken. Med direktebussen kan pendlere være på Sandnes i løpet av 20 minutter og Stavanger i løpet av en god halvtime/tre kvarter. Bussen vil møte de samme behovene Ålgårdsbanen vil møte når den gjenåpnes. Dette er løsningene for fremtiden og et viktig skritt mot at Gjesdal gjør de nødvendige kuttene i klimagassutslipp som må til for å nå 1,5 graders målet i Parisavtalen. MDG tar skolestreikerne på alvor og vil føre en politikk som møter deres nødvendige klimakrav.

Send ditt leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags