Gjesdal Arbeiderparti mener at nå er det på tide å skrinlegge tunellprosjektet Frafjord - Espedal

Gjesdal Arbeiderparti har kommet fram til at den foreslåtte veitraseen for tunellen til Forsand vil gjøre ubotelig skade på landskapet når den går gjennom campingplassen og langs øyra.

Gjesdal Arbeiderparti har kommet fram til at den foreslåtte veitraseen for tunellen til Forsand vil gjøre ubotelig skade på landskapet når den går gjennom campingplassen og langs øyra. Foto:

Av
DEL

LeserbrevNå er det på tide å sette foten ned for tunellprosjektet Frafjord–Espedal. Gjesdal Arbeiderparti mener det er mange gode grunner til det. En underskriftskampanje viser at en stor del av Frafjords befolkning er mot tunnel til Espedal. Dette er klar tale, og vi som er folkevalgte må vektlegge dette.

Det kan ikke være riktig å prioritere en tunell til 850 millioner, (kanskje blir det et milliardprosjekt), så lenge det finnes flere alternativer som folk kan benytte for å komme til Ryfylke.

Men den aller viktigste grunnen til å sette en stopper for tunellprosjektet er inngrepet i naturen. Den valgte traséen for veg og tunell gjør ubotelig skade i landskapet, der den går gjennom campingplass og langs øyra i Frafjord, se bildet. Noe av begrunnelsen for denne tunellen er at den skal bringe turister raskt til fjordidyller i Ryfylke. Men det kan ikke være mening i å rasere en fjordidyll for å komme til den neste.

Frafjord er en naturattraksjon i seg selv, en fjordidyll plassert i rolige og fredelige omgivelser, med Månafossen, fjellgården Mån og Fidjadalen lenger opp i dalen. Stadig flere ser viktigheten av å bevare norsk natur. Gjesdal Arbeiderparti mener at hele Frafjorddalen er en naturperle, og må bevares som den er. Vi mener dette tunnelprosjektet bør skrinlegges nå. Det er for dyrt og samfunnsnytten for liten. Om storsamfunnet på tross av vårt råd er villig til å bruke så store summer på å binde sammen Gjesdal og Ryfylke, må forbindelsen være bærekraftig. Vi skal derfor ikke bastant avvise potensielt skånsomme trasévalg eller mulige broalternativ, selv om vi ikke ser dette som realistisk.

Send ditt leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags