Bane Nor gjør rett i å droppe Ålgårdbanen

Av
DEL

LeserbrevJeg mener det er helt riktig av Bane Nor å droppe Ålgårdbanen. Hvert fjerde år leter noen lokale partier i Gjesdal etter miljøsaker, da kommer gjenåpning av Ålgårdbanen opp som en slik urealistisk sak.

Jeg mener det er lureri å forsøke å få folk til å tro at det er mulig med gjenåpning av Ålgårdbanen i nær framtid.

Noen argumenter som taler imot gjenåpning av Ålgårdbanen:

1. Befolkningsgrunnlaget på strekningen er alt for lavt for å kunne gi lønnsom drift. Kostnaden med gjenåpning av Ålgårdbanen står ikke i stil med nytteverdien.

2. Hvem er det i Gjesdal som vil reise daglig med Ålgårdbanen til og fra arbeid og til videregående skoler?

3. De fleste som bor i Gjesdal må bruke egen bil for å komme til jernbanen. Hvor skal bilene parkere?

4. Hvor skal jernbanestasjonen ligge?

5. De fleste som pendler ut fra Gjesdal har sine arbeidsplasser og skoler spredt i regionen. Disse må etter endt togtur fra Ålgård over på andre kollektivløsninger for å komme til sine arbeidsplasser og skoler.

6. Barnefamilier som leverer og henter sine barn i barnehager/skoler vil måtte bruke mye mer tid på transport.

7. Jeg lurer på hvor mye lokalpolitikeren vil dekke av drift og anleggskostnader?

8. Gjenåpning av Ålgårdbanen vil bli en stor sikkerhetsfare langs traseen og ved kryssing av flere gamle og nye hovedveier.

Hva bør jernbanetraseen brukes til i framtiden?

1. Ålgårdbanen kan bli en kjempefin tur og sykkelvei.

Hva bør lokalpolitikerne prioritere?

1. Aktivt arbeid med å få realisert bygging av firefelt E39 på strekningen Ålgård til Hove.

2. Sykkelsti/tursti på traseen på Ålgårdbanen.

3. Utvikling av busstilbudet innen kommunen og styrking av busstilbudet til og fra kommunen.

Send ditt leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags