Så langt i år har 60 omkommet på norske veier. For første halvår i fjor – til og med juni – var tilsvarende tall 31. I helga var det to lokale 19-åringer som mistet livet på vegen mellom Oltedal og Dirdal, samt to på E6. Det fikk vegdirektøren til å kalle inn til krisemøte.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Statens vegvesen, politiet, Trygg Trafikk og mange av landets fylkeskommuner var mandag samlet i et krisemøte om trafikksikkerhetsutviklingen.

– Utviklingen vi har hatt de tre siste månedene må snus. Derfor slår vi oss sammen og intensiverer arbeidet med trafikksikkerhet både på kort og lang sikt. Det er dessverre ingen enkle og kjappe løsninger. Men sammen håper vi å nå frem til trafikantene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård synes møtet var viktig.

– Utviklingen er urovekkende. Trafikkulykker rammer nådeløst, brått og uventet. Det er for tidlig å si noe om årsak til ulykkene som har skjedd. Det er også for tidlig å si noe om dette er utslag av tilfeldige variasjoner, eller starten på en mer langvarig trend. Men kampen pågår. For vi har ingen å miste i trafikken, sier Nygård.

Her er tiltakene de ønsker å se på de kommende ukene og månedene:

  • Vegvesenet vil vurdere fartsnedsettelse på utvalgte risikostrekninger uten midtdeler på riksveinettet
  • Økt bruk og utvidet «oppetid» for fotobokser på risikostrekninger
  • UP gjennomfører Aksjon grønne veier hele sommeren (juni, juli og august) med kontroll av fart, rus og uoppmerksomhet, samt bilbeltekontroller.
  • Økt tilstedeværelse langs vei av Vegvesenets utekontroll
  • Vegvesenet gjennomfører straksmøter med aktørene fra ulike risikogrupper, som motorsykkel.
  • Trygg Trafikk, Samferdselsdepartementet, UP, Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet, landets fylkeskommuner og Vegvesenet samarbeider om et forsterket informasjons- og kampanjearbeid om trafikksikkerhet.
  • Alle aktører med samordnet og forsterket pressearbeid om trafikksikkerhet
  • Statens vegvesen vil vurdere hyppigere oppsummeringer av sitt omfattende ulykkesanalysearbeid, som skal deles underveis med aktørene. Denne kunnskapen er viktig for å kunne målrette tiltakene bedre.