Gå til sidens hovedinnhold

Firmaet hans omsetter for halvannen milliard. Nå vil de få hydrogentog på Ålgårdbanen

Neste år står en helt ny hydrogenterminal klar på Vagle. Westgass AS har muligheten til å bruke denne til å få hydrogentog på Ålgårdbanen, og håper på samarbeid med kommunene.

For abonnenter

– Med store investeringer i fyllestasjoner, har vi ikke så mye investeringsmidler til Ålgårdbanen. Men vi vil helt klart bli med å få dette realisert, da vi sitter med hydrogen kun et steinkast fra jernbanelinja, sier Arne Åkerlund.

Han er daglig leder i firmaet Westgass AS, som omsetter for halvannen milliard i året. I fjor tok de beslutningen om å fokusere på grønn hydrogen, og ikke naturgass. De tror et hydrogentog på Ålgårdbanen er optimalt. På Vagle skal de fylle lastebiler, buss og tunge maskiner, og sånn Åkerlund ser det, er hydrogen veien å gå.

Hadde samme idé

Det var da han fikk vite om planene for autonome busser på Ålgårdbanen, at Åkerlund ble trigget. Nesten samtidig skrev tidligere ingeniør i Bane NOR, Kårleiv Kristoffersen, et leserinnlegg i Sandnesposten, hvor han også foreslår hydrogentog. Åkerlund hadde ikke lest innlegget, men tok kontakt med Ålgårdbanens venner.

Etter å ha fått beskjed om Kristoffersens forslag, tok han umiddelbart kontakt for å fortelle at han hadde samme idé.

– Vi tenkte at å bruke autonome busser ikke kan være smart når du har en jernbanelinje. Vi tente på idéen om hydrogentog mellom Ålgård og Sandnes, og har tenkt å følge den opp, sier Åkerlund.

Han poengterer at de viktigste investorene vil være Gjesdal og Sandnes kommune, samt Bane NOR, men at de gjerne bistår med drivstoff. Westgass-sjefen er også interessert i å bruke Kristoffersen som en rådgiver og veileder gjennom prosjektet, dersom det blir en realitet.

– Dette er et veldig bra tiltak i dagens tankegang om miljø. Personlig har jeg i mange år tenkt at hydrogen kan bli noe. Det gjelder bare å finne den rette måten å bruke det på, sier Kristoffersen.

– Helt sykt

Jernbaneentusiasten jobbet i Bane NOR i over 30 år i flere stillinger. Han kan ikke forstå hvordan en minibuss kan være noe tilbud for de som bor på Ålgård. Han er også klar på at det ikke er lett å få jernbanepenger til Rogaland, da alt går til Oslo, som han sier.

– Det er et fantastisk flott utviklingsområde i Gjesdal kommune, og jeg får inntrykket av at alt dette med kollektivaksen dreier seg om Stavanger. Jeg syns det er helt sykt når det bor så mye folk på Ålgård nå. Det er ikke noe galt med Stavanger, men alle kan ikke bo der, sier han.

Kristoffersen peker også på at et togsett som går på hydrogen, vil redusere utbyggingskostnadene betraktelig, da det ikke trengs å bygge kontaktledningsanlegg.

Westgass har kontakt med en av verdens største brenselcelleprodusenter, som har både trikk og tog som går på hydrogen i Kina, ifølge Åkerlund. Brenselcelle er en elektrokjemisk celle som genererer elektrisk energi gjennom spontane elektrodereaksjoner. Han omtaler det som et fantastisk system, hvor trikken har tre vogner og kan ta i underkant av fire hundre passasjerer per tur.

– Det finnes mange alternativer. Nå vil vi gjerne etablere en prosjektgruppe med kommunene, Bane NOR og andre interessenter som ønsker Ålgårdbanen opp og stå igjen. Det er et fantastisk bidrag til transporten fra Ålgård til Sandnes, og forsåvidt Foss-Eikeland, sier Åkerlund.