Henry Tendenes (H) ber de som venter utålmodig på ny E39 ha is i magen: – Vi har aldri vært så nære som nå. Foto: Håvard Ovesen
Les også
Henry Tendenes (H) ber de som venter utålmodig på ny E39 ha is i magen: – Vi har aldri vært så nære som nå. Foto: Håvard Ovesen
Nord-Jæren og Gjesdal har et tydelig ønske om at strekningen E39 Hove–Osli blir prioritert så fort som mulig. Nå fremsetter Ap er «Dok 8-forslag i Stortinget». Foto: Frode Olsen
I et leserinnlegg skrevet sammen med partikollegene Tom Kalsås og Eva E. Pettersen, skriver ordfører Frode Fjeldsbø (Ap) at det er uakseptabelt at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) ikke lar de som styrer på Nord-Jæren lov til å bruke penger fra Bymiljøpakken til å forskuttere byggingen av ny E39 mellom Hove og Osli. Foto: Håvard Ovesen
Stanley Wirak (Ap) mener samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) gjemmer seg bak formaliteter når han ikke vil gi klarsignal til lokal forskuttering av ny E39 mellom Hove og Osli. Foto: Sandnesposten (arkiv)
Stanley Wirak (Ap) lover at E39 mellom Sandnes og Ålgård skal gjennomføres. Foto: Sandnesposten
Byggingen av ny firefelts E39 mellom Hove og Osli kan begynne allerede neste år. Det tror i alle fall Tom Kalsås (Ap). Foto: Frode Olsen, Sandnesposten (arkiv)
Sandnes-politiker Erlend Kristensen (MDG), mener det holder lenge å bygge ny E39 til gjennomgangstrafikken og la lokaltrafikken klare seg med den gamle. Her er han fotografert ved Figgjoelva i en annen anledning. Foto: Trond Eirik Olsen, Sandnesposten (arkiv)
Tidligere ordfører Karl Edvard Aksnes har aldri før demonstrert, men når E39 mellom Ålgård og Sandnes nå står i fare for å falle ut av nasjonal transportplan, synes han det er på sin plass. Målet er å vise de som bestemmer hvor stort behovet er for en ny vei. Foto: Håvard Ovesen
Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) tror mekling mellom partene til slutt vil tvinge fram en løsning på floken for ny E39 mellom Osli og Figgjo. Foto: Mikkjell Lønning, Sandnesposten
Slik ser Vegvesenet for seg ny E39 mellom Bråstein og Ålgård. Alternativet med lengre tunell blir for dyrt, mener de. Foto: Skjermdump, Statens vegvesen
Akkurat her er nye E39 planlagt å gå gjennom, rett over jordet som Erlend Stangeland eier på Bråstein. Bøndene i Rogaland ønsker en lang tunell for å verne om matjorda. Foto: Tore Espedal
Bjarne Berntsen (Ap) var ikke nådig da han karakteriserte Statens vegvesen vedrørende behandlingen av E39 gjennom Figgjo. Foto: Frode Olsen
Anniken Øgreid (fra venstre), Jan Ove Sikveland og Knut Mjølhus er enige om at ny E39 må komme på plass. Sikveland er ikke på linje med de to andre når det gjelder hvilke virkemidler som kan tas i bruk. Foto: Gjesdalbuen
Sven Martin Håland og interessegruppen fra Figgjo har kommet med forslag til finansiering av E39. Foto: Kristine M. Stensland (arkiv) / Statens vegvesen
Dag Tveit (MDG) mener at en bør revurdere standarden på den nye motorveien mellom Ålgård og Sandnes. Foto: Håvard Ovesen
Espen Aaserud Karlsen erkjenner at det i dagens situasjon kan bli vanskelig å komme utenom bompenger dersom E39 mellom Ålgård og Sandnes skal bygges, men stiller spørsmål ved om ordføreren burde gå ut offentlig og åpne for økt bompengebelastning. Foto: Håvard Ovesen (arkiv)
Dersom alternativet er at det tar ytterligere 15 år å få bygget ny E39, eller at den i verste fall ikke blir bygget i det hele tatt, er Gjesdal-ordfører Frode Fjeldsbø villig til å se på andre løsninger, selv om de kan medføre økt bompengebelastning for bilistene. Foto: Håvard Ovesen
Foto: Kirsten Håland
Alf Petter og Reidun har bodd på gården på Bråstein i 31 år, men har satt alle oppussingsprosjekter på vent i ti år i påvente av nye E39. Foto: Ingrid Holst
Prosjektleder Gunnar Eiterjord er tydelig på at det en gang vil bli bygget en ny E39 mellom Ålgård og Sandnes. Når det eventuelt vil bli, er langt mer usikkert. Foto: Skjermdump, Statens vegvesen
MDGs Dag Tveit og Arbeiderparti-ordfører Frode Fjeldsbø vil begge ha ned utslippet av klimagasser i Gjesdal, men er ikke enige om å droppe ny motorvei mellom Sandnes og Ålgård er den rette måten å gjøre det på. Foto: Håvard Ovesen
Stanley Wirak i samtaler med kommunaldirektør Leif Aarthun Im i forkant av et annet møte i styringsgruppen. Foto: Frode Olsen
Bjarne Berntsen (Ap) har lenge engasjert seg for bygda si. Mr. Figgen taler her under folkemøte på Figgjo i 2018 om den nye strekningen på E39. Foto: Frode Olsen
Vegvesenet har droppet å tegne inn kryss på Bråstein, men har likevel tatt høyde for det dyreste punktet, nemlig å krysse over eksisterende vei. Fylkesutvalget vil fremme innsigelse på grunn av det manglende krysset, men planene kan reddes dersom det settes av penger til av- og påkjøringsramper når tverrforbindelsen kommer. Foto: Skjermdump, Statens vegvesen
Ordfører Frode Fjeldsbø (Ap) ber styringsgruppa for Bymiljøpakken prioritere byggingen av ny motorvei mellom Hove og Osli. Foto: Eugen Hammer (arkiv)
Vegvesenet vil spare penger og matjord på å droppe dette krysset på Bråstein fra planene om ny E39 mellom Ålgård og Sandnes. Det mener fylkesrådmannen gir grunn til å fremme innsigelse. Foto: Skjermdump, Statens vegvesen
ENIGE : Marianne Chesak (Ap), Stanley Wirak (Ap), Kari Nessa Nordtun (Ap), Tom Sletthei (Frp) og Jarle Bø (Sp) er enige om hvordan det skal prioriteres slik at alle prosjektene kan gjennomføres. Foto: Frode Olsen
Knut Arild Hareide kommer tilbake til hvor høyt ny E39 mellom Ålgård og Hove skal prioriteres en gang neste år. Her er han i ferd med å berede grunnen for ny jernbane forbi Horten. Foto: Jan Broms, Gjengangeren (arkiv)
Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) er oppbrakt etter å ha fått forelagt et ytterligere underskudd på en halv milliard kroner under et Microsoft Teams-møte i styringsgruppa for Bymiljøpakke Nord-Jæren. Her er han fotografert under et møte i november 2019. Foto: Frode Olsen, Sandnesposten (arkiv)
Ordfører Frode Fjeldsbø (Ap) ber staten bla opp 244 millioner kroner til første del av den nye motorveien mellom Hove og Ålgård. Da kan byggingen komme i gang allerede til høsten, mener han. Foto: Håvard Ovesen (arkiv)
Gunnar Eiterjord, prosjektleder i Statens vegvesen, er trygg på at de kan bygge ny E39 mellom Ålgård og Hove minst like raskt og billig som Nye Veier. Foto: Frode Olsen, Sandnesposten (arkiv)
Når Nye Veier igjen gir signal om at de er villige til å overta Ålgård-Hove, er det musikk i ørene til Henry Tendenes (H). Foto: Håvard Ovesen
Stian Trones Bråstein er grunneier på Bråstein. Han tror ikke at Vegvesenets forslag om å droppe et kryss på Bråstein når nye E39 skal bygges, vil utgjøre noen forskjell for lokalmiljøet i det lange løp. Går planene gjennom, vil den nye firefelts motorveien gå over marka bak ham. Foto: Håvard Ovesen
Vegvesenet vil ikke vente lenger på en avklaring om trasé for tverrforbindelsen mellom ny E39 og fylkesveg 505 på Foss-Eikeland. Dermed dropper de krysset de tidligere hadde planlagt på Bråstein. Foto: Skjermdump, Statens vegvesen (arkiv)
Partene er godt fornøyde med å ha landet en ny byvekstavtale. Ny E39 mellom Ålgård og Hove står som nummer tolv på prioriteringslisten, men Stanley Wirak (Ap) sier at den fort kan komme høyere opp. Foto: Frode Olsen, Sandnesposten
Jan Ove Sikveland leder Bomfritt Norge - Nok er nok. Han er glad motorveiprosjektet mellom Ålgård og Hove ikke ser ut til å bli overtatt av Nye Veier likevel, men skulle aller helst sett at hele greia ble betalt av staten. Foto: Håvard Ovesen
Gunnar Eiterjord tar forbehold om at foreløpig er det bare en innstilling fra forhandlingsutvalget i Bymiljøpakken som går inn for å beholde E39 mellom Ålgård og Hove i porteføljen, men sier at Vegvesenet er klare til å begynne arbeidet så fort det foreligger et endelig vedtak. Foto: Frode Olsen, Sandnesposten (arkiv)
FREMGANG: Stanley Wirak (Ap) sammen med fylkesordfører Marianne Chesak (Ap) på onsdagen møte i Stavanger Foto: Frode Olsen
Anne Stine Johnson og Geir Gjervan fra det statlige utbyggingsselskapet Nye Veier AS var torsdag i møte med ordfører Frode Fjeldsbø (Ap) på Storahuset. Foto: Håvard Ovesen
Knut Mjølhus er ikke særlig fornøyd med at E39 mellom Ålgård og Hove igjen er i spill som et resultat av bompengeopprøret i forkant av lokalvalget. – Næringslivet trenger forutsigbarhet, mener han. Foto: Håvard Ovesen
Gunnar Eiterjord er prosjektleder i Statens vegvesen, blant annet for E39 Ålgård-Hove. Han mener at en avhending av prosjektet til Nye Veier AS, kan føre til nye planleggingsprosesser som fort kan ta flere år. Foto: Eugen Hammer (arkiv)