Gå til sidens hovedinnhold

Det gode sykkelprosjektet starter med punktert dekk

Artikkelen er over 1 år gammel

Gjesdalbuens leder handler om de nye bysyklene på Ålgård.

Leder Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Kolumbus har lansert et prisverdig initiativ for å styrke oppslutningen rundt kollektivtilbudet på Ålgård, men dessverre går prosjektet i den klassiske fella der noen smarte hoder har fått en åpenbaring uten å innta rollen som aktiv bruker av produktet.

Kort oppsummert så skal Kolumbus sette i drift 10 elektriske bysykler på Ålgård som skal være knyttet opp mot fem ladestasjoner. Tre av disse er allerede tenkt plassert i den sentrumsnære aksen som følger kollektivåren mellom sentrum og Meierikrossen. Syklene skal være en del av bussbilletten.

Kollektivtilbudet på Ålgård har i alle år vært forbeholdt de heldige. Bussene til og fra Sandnes følger Figgjoveien, Ole Nielsensvei, Rettedalen, Solåsveien og til topps på Fiskebekk. Ruta sørger for et bra busstilbud til halve Ålgård, de som bor i områdene Fiskebekk og Solås.

Alle andre må gå langt. Ofte flere kilometer for å finne nærmeste bussholdeplass for å komme seg videre til jobb eller videregående skole.

Kolumbus og rådgiverne de eventuelt har spurt i Gjesdal kommune, har tydeligvis ikke tatt inn over seg at folk flest bort langt oppi lia på Ålgård.

Dette prosjektet har jo i oppgave å sørge for at de som bor langt oppi lia kommer seg til et busstopp uten å måtte gå flere kilometer. Men da nytter det ikke å plassere flesteparten av ladestasjonene ved Amfi Ålgård, Rettedalen og Meierikrossen.

Den store majoriteten av ladestasjonene må jo plasseres der folk bor, og nytteverdien er størst blant de som bor lengst vekke fra kollektivtraseen gjennom sentrum. Vi snakker om boligfeltene på Bærland, Raudviga, Åundlia, Nesjane, JUS-feltet, øvre del av Opstad, Solkjen, Solbakkane osv.

Kolumbus må plassere syklene der tilbudet oppleves som mest attraktivt. Spesielt ettersom dette er et prosjekt som skal finne ut om det er interesse for å satse videre, og eventuelt utvide et slikt tilbud.

Kolumbus skal ha ros for initiativet, men det nytter ikke å rulle i gang prosjektet med bremsene på. Vi er overbevist om at nok ladestasjoner og sykler i områdene der folk bor er helt avgjørende for å lykkes med det spennende prosjektet.