Det blir ingen bompenger på turen mellom Ålgård og Bryne

Det så lenge ut til at ålgårdbuene måtte punge ut for Bryne-turer når Jæren får ny bompakke, men etter en politisk snuoperasjon i Time, blir det ikke lenger nødvendig.

Det så lenge ut til at ålgårdbuene måtte punge ut for Bryne-turer når Jæren får ny bompakke, men etter en politisk snuoperasjon i Time, blir det ikke lenger nødvendig. Foto:

Time og Klepp innfører bomring, men gjesdalbuer som vil til Bryne, slipper å betale.

DEL

Jærbuene skal få ny tverrforbindelse mellom Foss-Eikeland og E39 på Bråstein. De vil også ha omkjøringsvei rundt Kverneland. I tillegg skal de få styrket kollektivsatsing, gang- og sykkelveier og bilveier, basert på politiske prioriteringer. Dette er prosjekter som skal finansieres gjennom Utbyggingspakke Jæren, vedtatt av kommunestyrene i Klepp og Time. I utgangspunktet hadde styringsgruppa lagt opp til at en av de sju bommene som skal settes opp i prosjektet skulle stå ved 1900-krysset mellom Kvernelandsvegen og Arne Garborgs veg på Bryne. En slik bom, ville i praksis ført til at gjesdalbuer som vil til Bryne, enten via Ålgårdsvegen eller Fjermestadvegen, måtte ha betalt i bommen.

Til alt hell for de gjesdalbuene som ikke er så lystne til å bli med på det jærske spleiselaget, endte et kommunestyremøte i Time tirsdag opp med at 17 mot ti representanter stemte for å flytte bommen fra 1900-svingen ned til Haugland på kommunegrensen til Hå, som har takket nei til å være med i bomringen. Det skriver Jærbladet.

Flyttingen av bommen, vil ifølge fylkessamferdselssjef Gottfried Heinzerling, vil gi 230 millioner kroner mindre til bompakken i løpet av en tolvårsperiode.

Det neste som skjer, er at fylkespolitikerne skal behandle saken, før den sendes til Stortinget for endelig vedtak.

Artikkeltags